Lekce 7 - modul displeje z NOKIE 5110

15.02.2013 15:59

Zdravím všechny při naší další lekci, ve které si k Arduinu připojíme modul dipleje z dnes již legendárního mobilního telefonu NOKIE 5110. Jeho velikost je 1,6" s rozlišením 84 na 48 bodů. Jedná se samozřejmně o monochromatický displej. K sehnání je již jako osazený modul (viz fotografie) se zabudovaným podsvětlením. Jeho cena se bude pohybovat okolo 100 Kč. 

Zapojení vývodů na modulu:

  • 1. RST
  • 2. CE
  • 3. IN
  • 4. CLK
  • 5. +3,3V
  • 6. Podsvětlení - na mém modulu připojeno k zemi
  • 7. GND

Zapojení vývodů modulu se může na modulech od různých výrobcu lišit, přočtetě se dokumentaci od výrobce. Napájení displeje je realizováno z Arduina pomocí pinu s vyvedeným napětím 3,3V hned vedle 5V pinu (pozn.: Zkoušel jsem napájet displej i napětím 5V a nic se nestalo a zlepšil se dokonce kontrast. Vzhledem k omezeným informacím od výrobce, lze mít za to že napájení 5V je též možné). V mém případě je to:

 LCD (pin) Arduino (pin)                                            
1 7
2 6
3 5
4 4
5 3
6  +3,3V (5V ??)
7 GND
8 GND

 

   K ovládání jsem vytvořil knihovnu pro modul displeje. Z části jsem vytvořil již napsaný kód  a upravil jsem ho a nějaké nové funkce jsem přidal. Vám bude stačit stáhnout knihovnu zde (alternativní odkaz v rar) a zkopírovat jí jako v předchozí lekci do adresaře libraries. 

    Schéma zapojení zde nedávám. Přesto si můžete stáhnou obrázky zapojení zde a taky zde Důležité je jen zapojit správně datové vývody a napájení modulu. K Arduino je možné zase zapojit i více těchto displejů, záleží pouze na počtu volných pinů.

Program

Ted něco málo (více) k programu (ke stažení zde). Dle komentářů je snad vše jasné. Důležité je vytvořit objekt displeje pomocí funkce LCDnokia5110 lcd(7,6,5,4,3)a správně napsat čísla pinů do kterých je displej v Arduinu zapojen. Poté stačí displej inicalizovat funkcí lcd.LcdInitialise();Dále již můžeme s diplejem pracovat. Po spuštení by se na dipleji měl objevit nápis Arduino a poté obrázek žárovky s textem Lekce 7 a šipkou. a následně ukázkový text s různými šiřkami mezer, abecedou a nějakými znaky. Všechny znaky jsou uloženy v knihovně jak se sami můžete podívat. Je tam uloženo prvních 127 znaků ASCII code. Česká diakritika chybí ale knihovnu si o daší znaky můžete rozšířit. Jak je vidno, každé písmeno se skláda z pěti 8 bitových vertikálních proužků. Poslední nejvišší bit je vždy 0. Pro názornou ukázku na obrázku, jak vytvořit data pro vykřičník:

Data pro tento znak tedy budou:

 

 {0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00} // 20
,{0x00, 0x00, 0x5f, 0x00, 0x00} // 21 !
,{0x00, 0x07, 0x00, 0x07, 0x00} // 22 "
,{0x14, 0x7f, 0x14, 0x7f, 0x14} // 23 #
,{0x24, 0x2a, 0x7f, 0x2a, 0x12} // 24 $
,{0x23, 0x13, 0x08, 0x64, 0x62} // 25 %
...

TIP

Já jsem si ještě v knihovně modifikoval znak ' (apostrof) na ° (stupně) a to z důvodu potřeby zobrazovatudaje o teplotě pro moje jiné projekty. V knihovně , kterou jsem vám dak k dispozici ke stažení jsem tuto modifikaci ponechal, protože si myslím, že stupně využijete častěji než apostof. Podkud tedy bude chtít zobrazit znak °, odešlěte na displej znak ' (apostrof - ALT+39). Pro příklad  39,6'C -- > 39,6°C.

 

Zde funkce z knihovny NOKIA5110:

lcd.ShowLogo(int miliseconds) - zobrazí na určený počet milisekund obrázek z nápisem Arduino (tuto funkci jsem přidal do knihovny NOKIA5110 jako ukázku. Data k obrázku jsou uložena již v samotné knihovně. 

lcd.Clear() - smaže diplej

lcd.GotoXY(int index_bodu_zleva, int radek) - přesune kurzor na určené místo na displeji (příklad lcd.GotoXY(3,2); - přesune kurzor na 4. bod 3. řádku)

lcd.LcdString(char[]) - zobrazí na dipleje určený text (příklad lcd.LcdString("Ahoj"); - zobrazí na pozici kurzoru text Ahoj)

int lcd.CharSpace - nastaví paramer mezer mezi jednotlivými znaky. Defaultně ja nastaveno ja 1. (nastavitelná hodnota je od 0 do 2). Rozdíl je vidět na ukázkovém programu. (příklad lcd.CharSpace = 2; - nastaveví mezeru mezi znaky na 2 body)

lcd.ShowImage(const unsigned char[], int delka_zobrazeni) - zobrazí obrázek na displeji pro požadovanou dobu v milisekundách. Jak v našem ukázovém programu můžete vidět, tak data obrázku jsou uložena např. v proměné logo_lekce. Tyto data vygeneruje dobrý malý prográmek s názvem LcdAssistant (ke stažení zde). Do tohoto programu nahrajete obrázek ve formátu bmp s rozměry přesně 84 x 48 v jednobitovém rozlišení (černá - bílá). Toto by měla zvládnout většina editorů obrázků. Prográmek vygeneruje již hotová data v souboru, ze kterého jej zkopírujete do vašeho programu. Dodržujete zadané rozměry a nastavení jako na obrázku níže.

  

   Tak doufám, že vám prográmek funguje a že vše bylo pro vás pochopitelné. Kdyby byly nějaké problémy, nebo kdyby jste našli v textu chybu, nebojte se napsat buď na mail nebo do komentářů pod článek. Na závěr přidávám video jak by měl výsledek vypadat.

 

Zpět

Lekce 7 - modul displeje z NOKIE 5110

Datum
Vložil
Titulek

Re: Obrázky na pozici

Ano samozřejmě, ale museli by jsme předem znát velikost obrázku, a tuto zadavat např. do funkce.

lcd.ShowImageXY(int X, int Y, int Height, int Width, const unsigned char[]);

Sám si tuto funkci do knihovny můžete přidat ;-) nebo mám poradit?

<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5

Vyhledávání

arduino8.cz © 2015 Všechna práva vyhrazena.