100W LED stropní světlo ovládané DO

01.12.2014 20:52

100W LED stropní světlo

autor: Pavel Janik    (pav.janik@gmail.com)

Translate to English

Jde o moji prvotinu zveřejněnou na webu, tak prosím o shovívavost.

Všechny soubory jsou na:

https://drive.google.com/folderview?id=0B_g4rt8_TGjJVkd5UktOV2o4eGs&usp=sharing

 

Projekt vznikl tak, že jsem chtěl výkonné stropní svítidlo LED do obýváku s regulací svitu, to se povedlo a svítidlo už funguje 1 rok k plné spokojenosti.

Na webu jsem našel něco, co by mi vyhovovalo, ale cena byla cca 12000,- kč, což se mi vůbec nelíbilo (v roce 2013).

Zapojení jsem chtěl maximálně jednoduché, i když např. vím, že zapojit FETy přímo na výstup procesoru je prasárna.

Takže prvně zapojení:

 

schema.jpg

nebo:

https://drive.google.com/file/d/0B_g4rt8_TGjJejI2UE0yLW9IN2s/view?usp=sharing

 

IR přijímač jsem použil ze součástek starého DVD - je to asi celkem jedno, jaký typ.

Tranzistory levné IRFZ46NPBD, trochu hřejí, ale chladič jsem nepoužil.

Arduino Nano a diody z banggood.com - viz. schéma.

Odpory jsou keramické: https://www.gme.cz/rr-w5-1-5r-p114-014

Zdroje jsem použil 2, kvůli rozměrům, zde jsem měj největší problém - čínské zdroje 12V 6A (SKU096483) dávaly stěží 2,5A, při větší zátěži se vypínaly, takže jsem je musel rozebrat a upravit, abych z nich vytáhnul aspoň 5A, nicméně při tomto odběru už nechutně “topí” a tak jsem ve finále namontoval ještě 2x 120mm PC fan (paralelně k diodám), které je pomáhají ochladit, takže zdroje vybírejte opravdu obezřetně!

S tím tedy souvisí chlazení diod, chladič jsem spočítal a zakoupil pro pasivní chlazení, ještě bez ventilátorů se teplota po 15 minutách šplhala na čipech na cca 65°C, což už sice není ideální, ale vzhledem k tomu, že max. výkon svítidla většinou využívám jen krátkodobě (šití, psaní, studování DPS), tak to nevadí.

Délka chladiče je 60cm a profil je tento:

 

chladic24760.gif

Zakoupeno zde: https://www.alunet.cz/produkty/#druhy_krok

 

Ještě ke zdrojům - i kvůli bezpečnosti jsem chtěl, aby bylo nutné vypnout světlo vypínačem na zdi a proto regulace není úplně do 0, navíc po přivedení napájení se plynule vyreguluje výkon na cca 30% - to mi na běžné svícení vyhovuje.

Abych nemusel mít v místnosti další ovladač, použil jsem 4 barevná tlačítka teletextu na DO k TV LG (teletext nepoužívám), nastavení je po jemných nebo hrubých krocích. Ovládání je intuitivní a vždy po ruce - doma si na to všichni rychle zvykli.

foto01.jpg

 

K mechanické konstrukci - osazení diod je vidět na obrázku (mám jenom 1 foto, když tak přidělám), arduino, tranzistory a odpory jsou z druhé strany chladiče. Na stopě mám na 2 hmoždinkách pásovinu (na ní zdroje), na ni je přišroubovaný chladič a cca 8cm pod chladičem mám plexisklo s folií rozptylující světlo (ta folie sebere asi 30% světla, ale je to levné řešení a bez ní to vytváří nepříjemně ostré stíny, pexisklo bylo z domácích zdrojů).

Snímač IR je pouze položený na plexiskle směrem dolů.

Esteticky to není žádný zázrak, ale design byl vždy moje slabá stránka :-)

 

 

Teď k programu - co nejvíce jsem ho okomentoval, je jednoduchý, tak bude snad vše zřejmé.

Pokud máte jiný ovladač než LG, pak smažte lomítka před komentovanými příkazy Serial.begin a Serial.println a kódy si zobrazíte na serial monitoru, zapíšete a následně použijete v programu - je to jednoduché řešení pro naprogramování i použití.

 

 

Zpět

Diskusní téma: 100W LED stropní světlo ovládané DO

Datum
Vložil
Titulek

FET

Zrejme sa ti tie tranzistory ani poriadne neotvoria. A ako sa otvaraju a zatvaraju by si videl pekne na osiloskope. Musi to byt zahul to takto budit. Stacilo by k tomu pricapit nejaky IO budic fetov a na Gate stranu dat tych 12V pre led a bolo by to celkom pekne zapojenie kedze Ug ma tusim trand az 20V. Ja som cvicne takto ako ty skusal budit IGBT a tam to bolo este horsie. Vyzadovali aspon na ake take otvorenie viac ako 5V.

Datum
Vložil
Titulek

Re: FET

No jak, říkám, je to trochu prasárna, ale je to maximálně jednoduché a funguje to už víc jak rok a fety mají teplotu tak max. 60°C bez chlazení, takže jim těch 5V asi stačí. Je fakt, že těch 12V by asi bylo lepší, ale zase by se asi zvýšila zátěž (proudová) pro jejich buzení (vybíjení mřížky).

Datum
Vložil
Titulek

Fotky

Přidal jsem na google disk 2 fotky, když jsem po roce demontoval a čistil stínítko.

Datum
Vložil
Titulek

Proc je FET prasarna?

"zapojit FETy přímo na výstup procesoru je prasárna."

Proc je to prasarna? Jak to ma byt spravne? Dat tam rele?

Datum
Vložil
Titulek

Re: Proc je FET prasarna?

Protože elektroda (GATE) výkonového FET tranzistoru má poměrně velkou parazitní kapacitu a při sepnutí/vypnutí jí protéká poměrně velký proud (sice krátkodobě, ale přece), který může přetížit výstup mikroprocesoru. Pak taky proto, že při poškození (průrazu) tranzistoru by se mohla GATE např. spojit s vývodem D nebo S opět s následným poškozením CPU.
Správně by tam měl být např. optočlen, nebo alespoň obyčejný spínací NPN/PNP tranzistor. Např. zde:
https://www.pihrt.com/elektronika/283-arduino-deska-fet-spinacu
Relé použít nelze, protože spínací frekvence je 31kHz a to by žádné relé nezvládlo.

Vyhledávání

arduino8.cz © 2015 Všechna práva vyhrazena.